Tuesday, July 30, 2013

Feeling perantau sangat!

Setiap hari, lepas sahur dan solat subuh, I akan tidur semula. Pastu, set alarm pukul 8:00 am. Biasanya kalau alarm berbunyi I will turn it off, bermalas-malasan dan topup tidur dalam 10 minit lagi. Tapi hari ini bila nak matikan alarm di phone, ternampak facebook notification "N. S. added a photo of you". Dalam hati, eh photo apa ye, agak-agak hebahan seminar ke atau someone promote tudung raya, baju raya or set kecantian kulit wajah. Swipe je my phone, tadaa.. nampak ni


Eh, itukan.. itukan.. . Terus segar anak mata, tak jadi nak sambung tidur. Yeay alhamdulillah tak sangka keluar gak salam perantauan dari kami di surat khabar Harian Metro. Tak mengharap sangat sebab rasanya mesti ramai perantau2 lain yang hantar kan dan penuh queue. Siap agak raya tahun depan baru dipublish kot. hehe.

22 Ramadhan 1434H

It's a very special feeling. Tanpa berlengah masa, Wechat adik suh die simpan dan framekan keratan akhbar tu. Poyo sgt kan. haha.. Tak lama lepas tu, dapat plak Wechat dari abang.

"Assalammualaikum kakak, kitorang dah tengok dah ko punye salam perantau, mami pun dah nengok.."

Best giler kata ko.Terima kasihlah kepada bekas lecturer I di UTM tu yang sudi snap picture ni. Terharu sangat atas keprihatinan beliau. Pastu mulalah feeling2 perantau abis. haha..

Oklah you all, kepada pembaca blog ini terutamanya kpd rakan-rakan seperjuangan, silent reader atau bukan, saya ucapkan Salam lebaran, ampun maaf dipinta setulus hati jika ada terkasar bahasa tersinggung perasaan, halalkan makan minum, panjang umur kita jumpa lagi, ewah...

Apepun, thanks for reading this entry.

Monday, July 29, 2013

Agar-agar roti

Semalam petang browse internet cari-cari resepi kuih raya until encounter with myresepi page. Alya pun ada sekali, duk sebelah. Exited die ngk gambar-gambar kuih raya. Bila nampak agar-agar yang berwarna-warni,

"Mama, mama.. that's my favorite!"

Ye ye la anak daraku sorang ni. Mama tak pernah buat agar-agar tu sepanjang hidup Alya tiba2 jadi favorite die plak. Bila go through resepi, ala senang je lagipun bahan sume ada kecuali susu cair tinggal setengah tin. But don't worry babeh, boleh tambah susu segar bagi menggantikan kekurangan susu cair tu.

 

---------------------------------------------------------

Bahan-bahan ( loyang saiz 22 cm )

  • 1 peket agar - agar bertali - 20 gram
  • 6 cawan air
  • 200 gm gula pasir
  • 1 tin susu cair
  • 6 keping roti - guna kulit roti sekali
  • 1 biji telur
  • 3 jenis pewarna
  • 1 sudu teh esen vanila 

Cara-cara

  1. Roti dicarik2 dan disatukan dengan susu cair dan telur , apabila roti kembang, blender hingga halus.
  2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.
  3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.
  4. Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.
  5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
  6. Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.

---------------------------------------------------------


Serius menjadi lah resepi ni. Rasa enak, lemak manis dan gebu. Eh, ada ke agar-agar rasa gebu. hihi.. Bawa ke masjid untuk iftar bersama-sama muslimin muslimat yang lain. Diorang suka giler... Sister-sister from egypt, iraq, bangladesh n american siap tanya macam mana nak buat. Boleh repeat ni, hehe :)

 

Tara!! Inilah hasilnya.


Bahagian yang terpotong itu dimakan Alya dengan gembiranya. Banyak tu dia makan.
"Yeay!! my favorite, my favorite.."

Hehe.. mama tersenyum puas.

p/s.  Memecut laju mengkhatamkan quran. Tinggal 10 hari lagik. Mak aih, cepatnya masa berlalu.