Monday, January 20, 2014

Pembuka dan Penutup Majlis

Amalkan sunnah, tinggalkan bidaah..(dicopy and paste dr sumber).

Task for myself: Kena hafal doa ni, sunnah membacanya setiap pertemuan. Selalu kita kat Malaysia, kalau nak mula meeting, akan buka majlis dengan Al-fatihah kan. Ini kali ubahla, ikut sunnah. Dan juga kalau nak mula mengajar (terutamanya bagi guru-guru dan pensyarah) baca doa ini.  

Pernah terdengar ceramah, kadangkala kita fikir sesuatu itu baik untuk agama, padahal ia adalah sebaliknya. Tinggalkan perbuatan-perbuatan bidaah. Kalau nak kaji bab bidaah ni, saya tau ianya sangat luas. Tak tercapai masa untuk mendalaminya. (Astagfirullah). So, apa yang boleh kita buat ialah dengan selalu menuntut ilmu dari sumber yang ada di sekeliling kita.

Islam itu sudah sempurna. Allahu Akbar.


----------------------------------------------------------------

Doa Pembuka Majlis

Disunnahkan membuka majelis dengan khutbatul hajah dimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam senantiasa membacanya setiap akan khuthbah, ceramah, baik pada pernikahan, muhadharah (ceramah) ataupun pertemuan, dan sunnah ini pun dilanjutkan oleh sahabat-sahabat lainnya [Al-Wajiz fi Fiqhis Sunnah]

lafadznya :

الحمد لله نستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيّئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضلّ له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أنّ محمدا عبده ورسوله

“Alhamdulillaahi nasta’iinuhu wa nastaghfiruhu wa na’uudzubillaahi min syuruuri anfusinaa wa min sayyiaati a’maalinaa may yahdihillaahu falaa mudhillalahu wa may yudh-lil falaa haa diyalah, Wa asyhadu allaa ilaaha illaloohu wahdahu laa syariikalah, wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhu wa rosuuluhu”

artinya: “Sesungguhnya segala puji hanya milik Allah Subhanahu wa Ta’ala Yang kita memuji-Nya, kita memohon pertolongan dan pengampunan dari-Nya, yang kita memohon dari kejelekan jiwa-jiwa kami dan keburukan amal-amal kami. Saya bersaksi bahwasanya tiada Ilah yang Haq untuk disembah melainkan Ia Subhanahu wa Ta’ala dan tiada sekutu bagi-Nya serta Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Salam adalah utusan Allah Subhanahu wa Ta’ala”

Do`a penutup majlis (tasbih kifarah)

lafadznya :

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ
(حديث صحيح رواه ترمذي)

“Subhanakallahumma wabihamdika asyhadualla ilahailla anta astagfiruka wa’atubu ilaik”

Artinya : “Maha Suci Engkau ya Allah, dengan memuji-Mu aku bersaksi bahwa tiada tiada Tuhan melainkan Engkau, aku memohon pengampunan-Mu dan bertaubat kepada-Mu.” (HR. Tirmidzi, Shahih).



 

No comments:

Post a Comment