Friday, February 7, 2014

Nafas terakhir

Di sekelilingku,
Aku mendengar tangisan,
Ya Allah, ya Allah,
Aku tak boleh melihat.

Di sekelilingku,
Aku mendengar tangisan,
Teresak-esak, tersedu-sedan, keluh-kesah tiada harapan,
Aku mendengar tapak kaki meninggalkanku pergi perlahan-lahan,
dan barulah ku tahu,
Rohku sudah melayang.

Angin sejuk,
Mula meniup rohku, dari kepala ke kaki,
dan kemudian nafas terakhir melepasi bibirku,
Tiba masanya untuk pergi,
dan aku harus pergi.

Jadi betullah, tapi dah terlambat,
Mereka kata: Setiap roh diberi tarikh tersendiri
Bila ia mesti pergi meninggalkan jasad
dan bertemu dengan takdir sebenarnya.

Dengar betul-betul apa yang aku katakan,
Siapa tahu, esok mungkin hari kau,
Di hujungnya sama ada syurga atau neraka,
Buatlah keputusan sekarang, jangan tangguh.

Marilah abang adikku, mari solat.
Sekarang! Jangan tangguh!

Ya Allah, ya Allah aku tak boleh melihat,
Mataku buta,
Adakah aku masih aku,
Atau rohku sudah jadi debu,
dan aku terpaksa membayar harganya.

Akhirnya kepada tanah kita kembali,
Sesetengah bergembira manakala yang lain terbakar,
Kalaulah aku tahu sebelum ini,
Garisan semakin pendek,
dan datang giliranku.

Dan sekarang di bawah tanah,
Mereka membaringkan aku dengan rekod burukku,
Mereka menangis, tak tahu aku  menangis lagi teruk,
Kerana mereka pulang ke rumah,
Tapi aku bertemu Tuhan.



No comments:

Post a Comment