Monday, February 17, 2014

Focus and enjoy writing

Hi friends..

Just a quick post to share what I had. I love sharing sebab selama ni kalau saya share something kat orang, automatically orang tu atau orang lain pun akan share benda-benda yang berfaedah untuk saya. Hidup untuk memberi. In sya Allah..

Number 1. 
I found a good way to help me focus while writing my thesis, reading papers or studying. Kadang-kadang bila kita dah set, ok pada pukul sekian ni aku nak mula writing atau mula study. Bila dah tiba waktunya, kita pun duduk, on laptop dan otak mula menerawang fikir nak buat apa ni. Kadang-kadang check emails dulu, facebooks atau check blogs. Lepas tu apa.. masih lagi warm up, klik sana, klik sini. Susahnya la nak start engine padahal kerja menimbun. Apa yang saya buat ialah dengan mendengar alunan muzik piano yang santai, rasa macam kat tepi pantai je uols. Mungkin juga saya ni seorang yang jenis audio, suka mendengar yang indah-indah dan suka jugak buat video sebenarnya. Tapi sebab tak banyak masa, hobi buat video tu letak tepi dulu. hehe.. Ok,  ni antara favorite playlist muzik saya

http://www.youtube.com/watch?v=SZqiKKMMaU0&list=PLB2D8CF5B5F140AB1




Number 2.
Oleh kerana saya sekarang berada di fasa menulis dan draft saya asyik ditendang banyak kali oleh "komunis", saya fikir saya perlu bantuan. Chapter 2 dan 3 saya asyik dikomen oleh SV, dia suruh betulkan itu, bila saya dah betulkan dan submit semula dia suruh betulkan yang ini pula, submit lagi dan dia komen suruh make it smooth, tukar subsection ke hadapan, dan banyak lagilah. Setiap kali hantar, setiap kali tu lah kena betulkan. So, setelah banyak kali fikir, akhirnya saya langgan
Grammarly.
Grammarly.
Grammarly.


Yes, kena bayar. Memanglah banyak yang free kat internet, tapi saya rasa ini yang terbaik. Orang putih yang makan roti hari-hari pun langgan Grammarly, lagila kita ni yang makan tempe. hakhak.. Benda ni bukan saja boleh check grammar, malah dia bagi suggestion dan huraian kenapa ayat tu tak berapa sesuai. Dan lagi, ia juga boleh check plagiarism sekali. Baru dua hari pakai, dan saya rasa lebih konfiden menulis dan yang bestnya dapat mengurangkan stress. Menulis sambil dengar alunan piano yang best memang feeling habis.



Thats' it. I hope these are beneficial for you too. 

4 comments:

  1. Salam Nora, same here akak pun tgh pulun writing. Bab grammar dan writing style ni memang la kan.. almaklumlah 100% made in Malaysia. Cumanya akk bernasib baik ada sv yg hebat giler grammar dgn english yg bombastic, tapi tak pernah lagilah dia bagi komen yg men"down"kan akk. Kalau hantar paper draf kat dia 3-4 kali pun tak pass lagi, asyiklah dia ubahsuai or komen. Bab dengar lagu sambil buat kerja memang betul la akk pun sama. Masuk jer office terus on youtube personal list n psg earphone. Cumanya pilihan lagu akak dah semestinya Korean song (ballad or slow pop or ost). Entah kenapa bila dengar lagu akk boleh lebih fokus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Cik z, SV saya pun english berabuk, selalu gak dia betulkan ayat saya. Tapi seganla pulak kalau dia betulkan banyak sangat. Lepas dah filter ngan Grammarly, kalau dia nak betulkan pun dah x berat sgt rasanya. hehe..

      Delete
  2. nora,

    thank you for sharing this tips. I have a question * eceh tetiba speaking plak. Grammarly tu berapa bayaran dia? memang berbaloi eks kalau kita langgan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak fizz, hehe.. takpelah speaking pun. elele.. Ada 3 packages,
      1) Monthly ($29.95 per month)
      2) Quarterly ($19.98 per month)
      3) Annual ($11.66 per month)
      Pada saya, berbaloi ar..

      Delete