Tuesday, March 25, 2014

Sejarah silam

Assalammualaikum sahabat.

Seorang kawan beritahu tentang satu ceramah sejarah nabi yang sangat bagus. See.. kalau kita share something ngan orang, orang tu pun cepat-cepat nak share dengan kita perkara yang disukainya atau yang bermanfaat kepadanya.

Saya cakap ceramah ni bagus sebab ustaz cerita dari zaman silam jauh ke belakang dari zaman nabi Muhammad. Dimulakan dengan cerita Nabi Ibrahim. Kita agak familiar dengan sirah nabi tapi kejadian penting sebelum tu kita kurang maklum ye tak? Jujurnya, saya belum habis dengar lagi. Baru sampai Disc 3 dalam hati berbisik. Eh, kena buat nota ni. Sebab kronologi peristiwa tu kita kena fahamkan betul-betul. So Disc 1 dan Disc 2 tiada nota lagi hanya dengar sahaja. Jadi jika ada sahabat  yang dengar dan buat nota, minta tolong kirimkan kepada saya. Mungkin nanti kita boleh kumpulkan dan sebarkan kepada orang lain. (dapat sikit pencen kubur in sha Allah)

Ok, ini dia siri ceramah yang saya maksudkan:
Ceramah Sejarah Nabi Ke-1 (Disc 1)
Ceramah Sejarah Nabi ke-1 (Disc 2)
dan seterusnya. Saya baru siapkan nota untuk Ceramah Sejarah Nabi Ke-3 (Disc 1) seperti di bawah.


Rasanya kena dengar cepat-cepat kerana mungkin video-video ini akan dihapuskan dari youtube seperti terjadi kepada video-video islamik yang lain yang boleh mendorong umat Islam bertambah kuat pemahamannya.

Ok, itu saja, sekian.

Wassalam..

No comments:

Post a Comment