Monday, March 3, 2014

Sedang berada di bawah. Tolong tarik saya ke atas.

Kisah tentang tiga orang yang sedang membina sebuah sekolah. Ada seorang pelawat tiba di sekolah tersebut dan bertanya kepada salah seorang pekerja.

"Apa yang tuan sedang bina?"

"Tak nampak ke, saya sedang menyapu simen dan menyusun batu bata."

Lalu pelawat bertanya kepada pekerja kedua soalan yang sama. Dia menjawab:

"Saya sedang membina sebuah sekolah. Tak nampak ke, yang ini bangunan sekolah, ada kolam di sini, ni pejabat, ni bilik darjah dan ini makmal dsb."

Lalu pelawat tadi bertanya kepada pekerja ketiga. Dengan penuh rendah diri dan keyakinan dia mengatakan
"Saya sedang membina sebuah umat."

Tanam dalam diri apa yang kita buat adalah untuk sebuah cita-cita yang besar. Jangan hanya bermain di sekitar kepentingan peribadi. Yakinlah apa yang kita sedang usahakan ini adalah sebuah batu bata dalam sebuah impian yang besar. Sebuah cita-cita yang besar hanya mampu dicapai dengan usaha yang besar.

Dalam menggapai cita-cita itu, sudah pasti kita bertemu dengan halangan dan ujian. Allah memberi kita ujian bukan untuk melemahkan kita. Tetapi untuk menguatkan dan menyempurnakan diri kita sebagai manusia.

Allah akan menguji kita melalui titik-titik kelemahan kita.

[Petikan dari Abdullah Munir, Carleton University, Canada]
http://www.youtube.com/watch?v=2rAeWFL4Tu4


p/s: Sedang berada di bawah. Tolong tarik saya ke atas. ;(


No comments:

Post a Comment