Wednesday, August 14, 2013

Luahan perasaan

Just a quick post during my lunch our.

Seperti biasa lunch ku ditemani dengan menonton Al-Jazeera English. Satu-satunya siaran berita yang ku dapat tonton sekarang ini. Well, kalau korang penonton setia Al-Jazeera English korang akan perasan sedikit sebanyak berita yang disiarkan berat sebelah. Tentu saja mereka selalu memaparkan cerita yang memberi tanggapan buruk kepada orang Islam. Tak payahla nak pergi jauh ke Al-Jazeera, duk dlm Msia pun banyak disogokkan dengan berita-berita yang tidak betul. Please lah..

Berita hari ni sangat menyedihkan apabila melihat ramai penyokong Morsi ditembak, dibakar malah yang berkerusi roda juga menjadi mangsa. Mengalir air mata, tak dapat ditahan-tahan lagi. Al-Jazeera English claims that pro-Morsi sebagai orang yang bertanggungjawab ke atas keganasan sehingga mengorbankan banyak nyawa. Tidak sedikit pun dinyatakan itu angkara  militer-militer as-sisi. Nampak tak permainan mereka?

Dulu, Al-Jazeera terkenal dengan ketelusan berita, independent from any kepentingan politik. Tapi bila dah ada Al-Jazeera English, becareful what you listen and watch. Nah, sekarang ni pula ada Al-Jazeera America. Dah dapat agak kan kenapa wujud media-media ini?

Seorang kawan Egyptku, sister Nagla memberitahu Al-Jazeera Mubasher lah yang mereka tonton dan boleh dipercayai. Tapi masalah pula padaku kerana ia menggunakan bahasa Arab sebagai medium komunikasi. How I wish I can understand Arabic. Ya Allah..

Al-Jazeera Mubasher
Teringat lagi masa bulan puasa ketika kami borak2, sister Nagla sentuh tentang apa yang berlaku di Mesir. Beremosi sungguh ketika dia bercerita tentang keluarganya di Mesir are anti-Morsi. Seriously? Aku dengar pun terkejut dan sedih giler. Dia tak faham kenapa mereka mudah terpengaruh dengan media-media di Mesir yang selalu memburuk-burukkan Morsi. Hari-hari dia telefon keluarganya beritahu tentang propaganda mereka, tapi  hanya sia-sia. In return, mak dia pulak mempersoalkan sama ada dia Ikhwanul Muslimin atau tidak.

Jawabnya,
"Lak.." (Bukan..) tapi saya boleh berfikir mak.

As you know, media-media yang pro-Morsi sudah di shut down setelah berlaku rampasan kuasa itu. Malah pemberita yang memaparkan keburukan Morsi akan dibayar dengan harga yang sangat tinggi. Betul! Ini dia yang cerita. Katanya lagi,

"I'm crying so hard because of this.."

Sister Nagla, bertudung hijau muda dan berjubah di tengah tu.

Aku pun nak menangis dengar dia cakap camtu. Beginilah keadaan umat Islam sekarang ini. So, what can we do? Marilah kita sama-sama membaca doa qunut Nazilah dan mendoakan kemenangan kepada umat Islam. Semoga lemah longlai tentera-tentera lawan dan berpecah belah persatuan mereka. Amin Ya Rabb..



5 comments:

  1. Dlm berita di maia yang pro morsi dipanggil PEMBERONTAK! Ada agenda lain sampaikan pihak yg benar dipanggil pemberontak

    ReplyDelete
  2. betul tu kak lyn. senjata kita ialah doa je. semoga sistem pemerintahan islam tertegak di muka bumi

    ReplyDelete
  3. Tahniah Nora kerana menulis dengan jujur terus dari hati. I'm not that brave, walaupun dalam hati penuh rasa geram dan kecewa. Dah lama akk teringin nak bercakap tentang soal ni. Ahh seronoknya kalau kita dapat bertukar cerita, idea dan pandangan tentang pelbagai isu semasa dunia dan negara. Really miss u all. Apakan daya kita hanya insan kerdil yang tak punya kuasa dan nama. Saban hari dimomokkan dengan bahan berita berat sebelah, tension dibuatnya. Nyawa manusia seolah tiada lagi harga. M'sia tak terkecuali. Hari2 ada je berita org kena tembak. Semoga kita berkesempatan merasa indahnya hidup dibawah sistem pemerintahan islam yang sebenar.

    p/s: akk selalu baca update news tentang Mesir di tranungkite.net. Pelajar kita yg kat sana yang update current news, dan ada sumbernya mmg dari AlJazeera Arab tu.

    ReplyDelete
  4. cik z, sbb saya fikir ini saja yg mampu saya buat kot. x berdaya nak angkat senjata, hanya dpt beri sumbangan kecil melalui penulisan yg x seberapa ini, mengajak rakan pembaca turut sama-sama berdoa. Miss u too cik z, tak sabar nak balik Msia for good. In sha Allah, pastilah Islam gemilang kembali dan moga kita termasuk golongan yang memperjuangkannya. Sempat atau tidak itu wallahu 'alam. btw, thanks bagi link tu. saya plak follow ni https://www.facebook.com/MesirKini

    ReplyDelete